Přejít na navigaci Přejít na obsah Přejít na podmenu

Kresba

V posledních desetiletích výtvarné školy spíše vylučovaly ze vzdělávání svých žáků řemeslnou složku jako "nepodstatnou" a místo toho dávaly prostor pro "svobodu výrazu". A tak se těmto učitelům podařilo vylít vaničku i s dítětem, neboť bez důkladného zvládnutí techniky, znalosti materiálů a metod studenti umění nemají skutečnou svobodu při vyjadřování svých myšlenek - je to stejné, jako byste žádali po někom, kdo nezná základy mluvnice a větné skladby, aby napsal román.
Spolu s procvičováním ruky se musí vyvíjet i schopnost pozorování - to je pro mnoho lidí velice obtížný úkol.
Ve snaze vytvořit dokonalé dílo často přehlédne netrpělivý student dvě skutečnosti, které jsou však základem každého uměleckého díla: perfektní kresba a výborné pozorovací schopnosti. Pro malíře je tedy důležité, aby své oči neustále trénoval pozorováním skutečnosti, která ho obklopuje, aby neustále skicoval a kreslil. Kreslíte-li to, co vidíte, rozvíjíte své pozorovací a srovnávací schopnosti mnohem intenzivněji. Vaše smysly pojmou spoustu detailů - např. směr světla, tvary Vám umožní kreslit překvapivě dokonale i zpaměti nebo podle představy. Umění podobně jako hudba nebo tanec je celé založeno na vztahu subjektivní vize a technických schopností. Tito dva partneři - poezie a zručnost - se musí vzájemně držet, jinak jejich tanec rychle skončí.